ANDRÉ GUSTAVE CITROËN ROĐEN JE 5. FEBRUARA 1878

André Citroën (1878-1935) bio je kreativni inženjer s vizijom. Njegova želja bila je promijeniti tadašnju sliku automobila, da on nije samo luksuz za malobrojne već dostupan svima. Osnovao je tvornicu automobila u Parizu i počeo proizvoditi Type A – prvi serijski proizveden automobil u Europi, ali i povoljni auto s mnogo opreme.

''U automobilskoj industriji vas može održati jedino napredak!''. Ovaj je savjet dao 1917. godine, André Citroën (1878.-1935.) svojim suradnicima. On se tih riječi uspješno pridržavao cijelog života. Sa 20 godina (1898.) upisao je prestižni Ecole Polytechnique, a 1902. kreće na specijalizaciju u Poljsku. Tamo upoznaje tehnologiju izrade specijalnih zupčanika, čiju će proizvodnju nakon otkupa licence pokrenuti i u Francuskoj 1905. godine.

Prvi susret sa automobilima imao je 1906. kada dolazi na mjesto direktora prodaje u francusku tvrtku Mors (poznata po mnogim brzinskim rekordima), gdje reorganizira tvornicu i uvodi nove modele. U deset godina udvostručio je godišnju proizvodnju tvrtke.

Od 1912. godine, postaje predsjednikom francuskog udruženja automobilskih proizvođača, a tu mu se javlja i prilika da posjeti SAD, te prouči metode rada u Fordovim pogonima. U Prvom svjetskom ratu, André Citroën sudjeluje sa činom kapetana u artiljeriji. Uvidjevši probleme s nabavkom topovske municije, predlaže Ministarstvu obrane da organizira tvornicu koja bi serijski dnevno proizvodila pet do deset tisuća granata. Do  1918. godine, tvornica na Quai de Javelu u Parizu izradila je 24 milijuna granata. Završetkom rata kreće u proizvodnju automobila.

André Citroën vjerovao je da industrijski progres mora biti u suglasju sa socijalnim. Bio je prvi koji je ženama ponudio porodiljni dopust, izgradio je u okviru tvornice vrtiće, škole i zdravstvene ambulante. Tvornica je imala i restoran, tuševe te sobe za odmaranje. Citroën je prvi u Europi otvorio i specijalnu radionicu za invalide.

Citroën je kreirao prvi europski serijski automobil sa prednjim pogonom, prvo lako dostavno vozilo, prvu europsku kreditnu liniju (12 ili 18 mjeseci), prvu dilersku mrežu, izdao je prvi katalog rezervnih dijelova.

Osnovao je i prvu vučnu službu, a nakon prodajnog servisa kupac je imao godinu dana garancije na automobil te pravo na besplatne servise tijekom garancije. Citroën je također otvorio i autobusnu kompaniju, taxi službu i vlastito osiguravajuće društvo.

GENIJE PROMOCIJE

André Citroën je i otac modernih komunikacija s kupcima. Prvi je među proizvođačima automobila koji je prodaju automobila popratio agresivnom promidžbenom kampanjom. Nastojao je privući što veću medijsku pozornost kroz neobične spektakle. Prvo je sugrađane iznenadio 1922. kada je na nebu iznad Pariza osvanula zrakoplovom ispisana riječ Citroën, duga pet kilometara. Zatim je 1923. prvi proizvodio igračke za djecu u obliku automobila B2 i 5CV, a uskoro je i prvi predstavio male dječje automobile pokretane pedalama. André je smatrao da će i juniori u budućnosti na taj način biti naklonjeni upravo njegovim proizvodima.

Od 1925. do 1934. na Eiffelovom tornju svijetlilo je 30 m visoko ime Citroën. Za to je upotrijebljeno čak   250 000 žaruljica i oko 600 kilometara kablova. Vrhunac je bio 1928. godine, od kada jednom mjesečno Citroën zakupljuje zadnju stranu francuskih dnevnih listova i objavljuje vijesti o svojoj tvrtki (15 milijuna primjeraka).

SLAVA ZUPČANICIMA

Prije automobila, André Citroën izrađivao je specijalne ''strelaste'' zupčanike. Od 1905. suvlasnik je radionice za njihovu izradu, a od 1911. i jedini vlasnik tvrtke Societe Anonyme des Engrenages Citroën. Izgled zupčanika bio je 1913. presudan i za nastanak zaštitnog znaka tvornice, poznatog ''Double Chevron''. Ovaj stilizirani znak, Citroën će postaviti i na svoj prvi automobil, a on se i danas nalazi na svim modelima marke Citroën. Prvotni znak bio je žute boje na plavoj podlozi. Znak je redizajniran tek 1985., u sklopu predstavljanja novog imidža tvrtke, kada je stara kombinacija boja zamijenjena crveno-bijelom kombinacijom.

André Gustave Citroën je rođen 5. februara 1878 godine. Otac mu je bio Levi Citroën, amsterdamski trgovac dijamantima. Pohađao je pariški fakultet "Paris's Ecole Polytechnique" na kojem je 1900. godine maturirao. Za vrijeme zadnje godine fakulteta odlazi u posjet majčinoj rodbini u Poljsku gdje provodi neko vrijeme sa dalekim rođakom koji je imao tvornicu zupčastih kotača i kod njega se pobuđuje prvo zanimanje za tehniku. Izumio je "double helix" ili "double chevron" zupčanik po kojem je i CITROËN dobio svoj zaštitni znak. Nakon šta je završio fakultet i odslužio vojsku, otvara svoju prvu radionicu " Andre Citroën et Cie". Tvrtka napreduje i 1907. godine otvara predstavništvo u Londonu "André Citroën & Company". Prvi dodir kompanije sa autoindustrijom je 1905. godine kada dobivaju narudžbu za izradu motora za firmu "Sizaire et Naudin". Tri godine kasnije povezao se sa proizvođačem "Mors" kojima je reorganizirao i modernizirao posao.  Za vrijeme rada u "Morsu", 1912. godine prvi put posjećuje SAD i tamo se susreće sa Henry Fordom.  Kad izbija 1. svjetski rat, biva mobiliziran kao poručnik u 2. regimenti teške artiljerije francuske vojske. Zbog manjka municije predlaže francuskoj vojsci da otvore modernu tvornicu municije koja će biti u mogućnosti proizvoditi 10.000 komada na dan. Marki Citroën je povjeren cijeli projekt i on uvozi iz SAD-a potrebnu opremu za proizvodnju i gradi tvornicu koja već nakon 2 mjeseca proizvodi prvu municiju. Do kraja rata tvornica je proizvela više od 23 milijuna komada razne municije. U studenom 1918. izdaje brošuru u kojoj piše: "Ovdje gdje sada vidite proizvodnju municije u kratkome će se vremenu proizvoditi A". Mjesec dana nakon izlaska brošure, iz tvornice je izašao Type A, prvi automobil marke Citroën. Slijedio ga je manji, Type C3 iz 1923. godine koji je prvi pokrenuo motorizaciju najšireg pučanstva u Francuskoj.

André Citroën je prvi u Europi započeo masovnu proizvodnju vozila, a time i masovnu motorizaciju koja je do tada bila privilegija bogatih slojeva. Također je i prvi uveo niz inovativnosti u autoindustriju i prvi uvodio nove tehnologije po čemu je CITROËN ostao poznat do današnjeg dana.